User Experience Design

Gebruikers van je website moeten warm lopen voor jouw merk. Dus moeten ze enthousiast worden van wat ze zien – en dat kan niet als ze er geen makkelijk gebruik van kunnen maken. Daarom ontwerpen wij websites altijd met UX-design in gedachten. Niet in ons achterhoofd, maar op de voorgrond.

Wat is UX-design?

Wat betekent UX eigenlijk en waarom is het belangrijk? UX staat voor user experience, oftewel gebruikerservaring. De ervaring van gebruikers is een van de belangrijkste ontwerpen van webdesign. Zij zijn tenslotte degenen waar je klanten van wilt maken. Je website ontwerpen doe je dan ook altijd met hen op je netvlies.

User experience design komt neer op een gebruiksvriendelijke website maken. Mensen moeten het prettig vinden op de website te zijn, de informatie die ze zoeken makkelijk kunnen vinden en het doel van hun bezoek kunnen bereiken. Als zowel de functie als de look and feel van je site hierop aansluiten, ben je UX-proof bezig.

Wist je dat: het algoritme van Google kijkt ook heel sterk naar gebruiksvriendelijkheid. Goede UX is dus ook goed voor je ranking.

Wat doen onze UX-designers?

Er is niet één magische formule voor een gebruiksvriendelijk ontwerp. Elke website heeft tenslotte eigen doelen en krijgt uiteenlopende gebruikers. Hoe UX-webdesign er voor jouw website uitziet, ligt er dus maar net aan. User experience is voor ecommerce (een webshop) bijvoorbeeld anders dan voor B2B-dienstverlening. Maar er zijn een aantal factoren waar onze UX-specialisten sowieso rekening mee houden:

  • Is de website makkelijk te navigeren en bedienen op zowel desktop als mobiel?

  • Is de informatie compleet en goed te vinden?

  • Staan zaken zoals call-to-actions op een logische (‘native’) plek?

  • Kan het geheel, waaronder kleurgebruik en beeldmateriaal, de ogen bekoren?

  • Laden alle pagina’s snel genoeg?

Bij UX draait het bovendien om meer dan ontwerp alleen. Welk gevoel geven we de gebruiker bij een bezoek aan de website? Hoe leiden we de gebruiker op een goede manier door de customer journey? De meer designgerichte kant valt technisch gezien onder UI-design. Deze twee aspecten zijn wel nauw met elkaar verbonden.

Voor, tijdens en na UX-design

Toegegeven, met alleen goed UX-design tover je gebruikers niet zomaar om naar klanten. Daar is meer voor nodig. Zoals relevante en rijke content, goede vindbaarheid in zoekmachines en een sterk merkverhaal.

Wat we wel doen, is ons UX-design daarmee combineren. We zijn namelijk niet alleen maar een webdesignbureau, maar een full-service creative digital agency. We hebben strategen, copywriters, marketeers en designers in huis die het totale pakket voor je regelen. Van het bepalen van je merkidentiteit tot het doorlopend bijhouden van je marketing. Zo geven we jouw merk samen eigenheid, betekenis en relevantie. Steeds opnieuw.