Het nieuwe jaar is in zicht en jullie hebben binnen het bedrijf ongetwijfeld al nagedacht over jullie doelen. Is dat nog niet gebeurd of nog te weinig? Dan is dit jullie seintje om dat alsnog op te pakken. Wij helpen je graag op weg om die doelen ook daadwerkelijk te realiseren! Dat kunnen we op meerdere manieren, maar in dit artikel helpen we je op weg met advertentiebudgetten. Waar moet je aan denken qua bedrag? En hoe zet je dat bedrag vervolgens zo efficiënt mogelijk in? Wij vertellen het je.
Als jij nu nog twijfelt over online adverteren, kunnen we daar kort in zijn: doe het. Als je een scherp doel stelt en daar naartoe werkt, kan het je eigenlijk alleen maar geld opleveren. Zo hielpen we Ellesie naar een ROI van 4100% (elke euro inleg, levert 41 euro op) en kreeg NOK Clinics onder andere dankzij onze advertenties 234% meer conversies.
Nu het helder is waarom je volgens ons moet kiezen voor adverteren, gaan we er verder op in. Advertentiebudgetten kun je op meerdere plekken inzetten. Denk aan Google, Meta (Instagram en Facebook), Pinterest, TikTok, Snapchat, LinkedIn, X en YouTube. Afhankelijk van het platform of de platforms die je kiest, heb je een minimaal budget dat je in moet zetten. Dat is vaak een bepaald budget per dag. Natuurlijk is het goed om eerst te onderzoeken op welk platform jullie klant aanwezig is en ook waar jullie concurrenten zich bevinden. Als je dat in kaart hebt gebracht, kun je de advertenties goed gaan inzetten. Je kunt ervoor kiezen om je te focussen op één kanaal, maar je kunt je budget ook verdelen over meerdere platforms.
Waarschijnlijk wil je ook graag weten welk budget je moet inzetten om succes te behalen. Dat is afhankelijk van twee dingen: jullie branche en de ambitie die jullie hebben. Als jullie bedrijf zich in het luxesegment bevindt, betekent dat vaak dat een nieuwe klant jullie meer oplevert. Dit betekent ook dat je meer investeert in een advertentie. Een klant heeft namelijk meer overtuiging nodig voordat het tot aankoop overgaat als het bedrag van die aankoop hoger is. Daarnaast is het afhankelijk van de ambitie die jullie hebben. Het doel dat jullie hebben, valt onder een van de volgende drie parapluutjes:
bereik: je wil meer naamsbekendheid en dus is vooral het doel dat mensen je zien, dat is best goedkoop, omdat er verder geen handeling nodig is vanuit de klant.
betrokkenheid: je wil meer verkeer naar je website, dit is iets duurder, omdat het langer duurt voor mensen daadwerkelijk doorklikken.
activatie: je wil mensen in actie brengen en daadwerkelijk aankopen of contactaanvragen realiseren. Het duurt langer voor je je doel behaalt en dus is het duurder, maar de kans op conversie is hoger, omdat de klanten al warmer zijn.
Bepaal een concreet doel en ga daar vervolgens mee aan de slag. Stel: je hebt dit jaar 20 nieuwe klanten nodig en je weet dat 50% van de gesprekken met potentiële klanten daadwerkelijk klant wordt, dan moeten dus 40 mensen een gesprek inplannen. Wij kunnen vanuit de branchegegevens doorberekenen hoeveel budget er nodig is om die 40 afspraken te krijgen. Als je zelf aan de slag gaat, werkt dat anders. Eigenlijk is het zonder die basiskennis nu nóg niet helemaal duidelijk welk budget je in moet zetten.
Je weet zonder veel ervaring pas echt aan welk budget je moet denken wanneer je advertentie loopt. Na 3 à 4 weken kun je data verzamelen en weet je wat de gemiddelde investering per klik voor jouw branche gaat zijn en hoe snel bezoekers hun gegevens achterlaten of een aankoop doen. Die 3 à 4 weken wordt de leerfase genoemd. Die heb je echt nodig om een succesvolle advertentiecampagne te draaien. Het algoritme verzamelt in die weken data, weet welke mensen er reageren op de advertentie en gaat vervolgens op zoek naar soortgelijke personen om de advertentie aan te laten zien. In de eerste weken kunnen de resultaten van dag tot dag erg verschillen, maar na die weken stabiliseert dat. Je weet dan hoe lang het duurt voor een potentiële klant jou weet te vinden, hoe je de campagne verder kunt aanscherpen en welk budget je moet inzetten om jouw doel te behalen.
Onthoud wel: als je een advertentie draait, gaat het niet alleen om de advertentie zelf. Mensen die op de advertentie klikken, moeten namelijk op een pagina komen waar ze worden uitgenodigd om dat te doen wat jij wil dat ze doen, bijvoorbeeld contact opnemen. Goede copy, een goedwerkende website en mooi beeld zijn dus net zo belangrijk als een aantrekkelijke advertentie.
Denk daarnaast aan de data die je moet analyseren om het budget zo efficiënt mogelijk in te zetten. Zet je bijvoorbeeld bepaalde doelgroepen uit, omdat die het minder doen dan verwacht en zorg je ervoor dat je eigen campagnes niet onnodig tegen elkaar op gaan bieden? Dat zijn belangrijke zaken. Met alleen een advertentie instellen, ben je er nog niet.
Misschien zie je het helemaal zitten en duik je zelf in het adverteren, omdat je benieuwd bent wat het voor jou kan doen. Superleuk! Dan wensen we je veel succes en hopen we dat je je doelen gaat behalen. Denk jij na het lezen van dit artikel juist: ik focus me liever op andere dingen, maar wil wel nieuwe klanten? Dan helpen we jou hier heel graag mee. Natuurlijk investeer je dan in ons als marketingbureau, maar dat betaalt zich uiteindelijk weer uit in de kennis en expertise die wij hebben. Je hoeft zelf niet het wiel opnieuw uit te vinden en budget te verspillen, omdat je nog aan het uitproberen bent. Wij kunnen het in een keer goed doen, zodat je er alles uithaalt wat er uit te halen is.