Theo Ypma
UX/UI designer
Vanaf juni 2025 moeten alle nieuwe websites en webshops voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Dit betekent dat je site toegankelijk moet zijn voor iedereen – inclusief mensen met een beperking.
Klinkt logisch, toch? Toch is dat nu vaak niet zo. Veel websites missen bijvoorbeeld goed contrast, alt-teksten of duidelijke navigatie. Tijd om daar verandering in te brengen!
Internet is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Of je nu een vakantie boekt, producten bestelt of informatie zoekt, we doen het allemaal online. Maar stel je eens voor: wat als je blind bent, slechthorend of je handen niet goed kunt gebruiken? Dat maakt het internet ineens een stuk minder toegankelijk.
In Nederland zijn er 4 miljoen mensen met een beperking. Met de vergrijzing groeit dit aantal alleen maar verder. De nieuwe wetgeving wil deze groep een gelijkwaardige online ervaring bieden.
Maar het gaat niet alleen om inclusiviteit. Digitale toegankelijkheid is ook een slimme investering, het zorgt voor:
15% hogere conversie: Een toegankelijke website trekt meer bezoekers en zorgt dat ze gemakkelijker converteren.
Beter vindbaar in Google: Toegankelijke content helpt je SEO en verhoogt je online zichtbaarheid.
Kortom, je maakt je site beter voor iedereen – en je bedrijf profiteert mee.
De nieuwe richtlijnen gelden voor een brede groep bedrijven:
Overheidsinstanties en semi-publieke instellingen
Bedrijven die essentiële diensten aanbieden, zoals banken, zorgverleners, verzekeraars en transportbedrijven
E-commerce: Alle websites en apps die commerciële transacties faciliteren, van webshops tot boekingssites
Alle nieuwe websites vanaf juni 2025
Heb je een bestaande website? Voor nu zijn de regels minder strikt, maar het is slim om alvast actie te ondernemen.
De EAA volgt de richtlijnen van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze richtlijnen zijn opgebouwd rondom vier basisprincipes:
Waarneembaar
Iedereen moet je website kunnen waarnemen. Dat betekent dat je alt-teksten gebruikt bij afbeeldingen, zodat screenreaders deze kunnen voorlezen. Zorg ook voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond en voeg ondertiteling toe aan video’s. Daarnaast is een overzichtelijke indeling essentieel, zodat bezoekers direct begrijpen waar ze moeten zijn.
Bedienbaar
Een website moet eenvoudig te bedienen zijn, ook zonder muis. Dit betekent dat je website volledig met een toetsenbord te navigeren moet zijn. Beschrijvende links en titels helpen bezoekers precies te weten waar ze naartoe gaan.
Begrijpelijk
Schrijf in duidelijke taal en vermijd onnodig vakjargon. Als je vaktermen gebruikt, leg ze dan uit, bijvoorbeeld met een begrippenlijst. Zorg dat de opbouw van je pagina’s consistent is, zodat bezoekers niet verrast worden door onlogische indelingen. Geef duidelijke foutmeldingen, zoals: "Dit e-mailadres is ongeldig. Controleer het en probeer opnieuw."
Robuust
Je website moet goed functioneren in alle situaties. Of je bezoekers nu een smartphone gebruiken of een oudere browser, je site moet soepel werken.
Deze vier principes zijn niet alleen belangrijk voor mensen met een beperking, maar dragen bij aan een betere gebruikerservaring voor iedereen.
Vanaf juni 2025 loop je het risico op boetes als je website niet aan de WCAG-eisen voldoet. Vooral grote bedrijven worden hier waarschijnlijk als eerste op gecontroleerd. Hoewel de exacte hoogte van de boetes nog niet bekend is, kun je onnodige risico’s vermijden door nu al stappen te zetten.
Vanaf juni 2025 moeten alle nieuwe websites voldoen aan de richtlijnen van de European Accessibility Act (EAA). Voor bestaande websites is het nog onduidelijk welke specifieke regels zullen gelden, maar dat zal de komende tijd duidelijk worden.
Waarom wachten op die duidelijkheid? Door nu al aan de slag te gaan, maak je je website niet alleen toegankelijker voor de 4 miljoen Nederlanders met een beperking, maar verbeter je ook je zakelijke resultaten. Een toegankelijke website zorgt, zoals we eerder al zeiden, voor hogere conversies, betere klanttevredenheid en een boost in je SEO-resultaten. Een win-win die je niet wilt missen.
Een toegankelijke website is essentieel – voor je bezoekers én voor je omzet. Het laatste wat je wilt, is klanten verliezen door een site die niet gebruiksvriendelijk is. Wil je weten of jouw website voldoet aan de WCAG-richtlijnen? Of wil je alvast stappen zetten om hem toegankelijker te maken?
Wij helpen je graag op weg. Samen zorgen we ervoor dat je website klaar is voor de toekomst en voor al je bezoekers.