Terug naar alle artikelen

Een typische dag als digital marketeer

Wil jij weten wat een typische dag uit het leven van een digital marketeer bij Steets is? Nou, die is er niet. Gelukkig maar, want als marketeer houd je van de digitale wereld, waarin verandering de enige constante is. Die legitimeert dat je steeds weer je nieuwsgierige neus in allerlei online zaken mag steken.

Een rode draad is diep in systemen duiken en met cijfertjes goochelen. Want je weet: dankzij scherpe analyses krijg ik in het vizier of er nieuwe kansen liggen voor mijn klanten of dat we in volle vaart op de gestelde doelen afstevenen. Kortom: meebewegen met de woelige, digitale wateren voor een geslaagde businesscases van jouw klanten is precies datgene waardoor jij elke dag plezier hebt in je werk als digital marketeer. 

Digital marketeer SteetsDigital marketeer Alexes praatte ons voor dit blog bij over haar dagelijkse werkzaamheden

Afwisselende werkzaamheden - één doel

Vandaag werk je thuis, want er komt een monteur voor je wasmachine. Jammer dat je daardoor je plek op de tafeltennisranglijst niet kunt verdedigen en de tweewekelijkse kantoorborrel aan het eind van de werkdag mist, maar het is niet anders. Met een kop koffie in de ene hand klap je met de andere je laptop open. De agenda - die je zelf beheert - toont een lijstje afwisselende werkzaamheden die allemaal dienen om één doel te behalen: succes voor je klant. 

Voor je echt in de doe-modus gaat, besluit je tot het koppensnellen van je nieuwsfeed. Je wilt het als eerste weten als er berichten zijn over Meta, Google. Ook blijf je graag op de hoogte van tips en tricks die jou invloed geven op onlinemarketinggebied. Je deelt snel een interessant artikel in de chat met je collega’s. 

En dan is het tijd om digitaal te schuiven aan bij een meeting met collega’s van Development en Projectmanagement. Er wordt gewerkt aan een nieuwe website. Of jij wilt doorspreken welke zaken vanuit onlinemarketingperspectief belangrijk zijn. Een gang van zaken die je waardeert, omdat het jou en team digital na livegang helpt om de website optimaal te laten presteren. 

Daarna staat het inrichten van een social campagne voor een autobedrijf op je planning; een nieuw model dat gepromoot moet worden. Je kent de te behalen doelen, dus stel je die alvast in Meta Business Suite en LinkedIn Business Manager in. Er is al beeldmateriaal, dus je bespreekt met de designer hoe jullie dit het beste in kunnen zetten en brieft daarmee de animator.

Vervolgens is de beurt aan de taak die je misschien wel het allerleukste vindt om te doen: nieuwe klanten on track krijgen. Nadat collega’s de branding en strategie opzetten, is aan jou de schone taak om het online deel van de marketing handen en voeten te geven. Daarin komt zo ongeveer alles aan de orde dat je werk leuk maakt. Je onderzoekt de concurrentie voor je analyse, stelt KPI’s op, maakt een meetplan voor de website, bepaalt welke online kanalen het beste passen in de REAN-fases en richt een dashboard in. Al deze zaken presenteer je aan de klant. Daarna zul je het gebruiken om tijdens de maandmeetings gestructureerde en onderbouwde statusupdates te geven. Zo weet je klant of alles volgens plan loopt, of dat jij aan knoppen draaide van SEO- en SEA-campagnes, socialemediacampagnes of onderdelen van de website optimaliseerde om op koers te blijven. 

Korte lijnen - doeltreffende resultaten

Dat maakt je werk dus óók zo leuk: de korte lijnen. Met collega’s en met de klanten. Doordat je voor een aantal accounts de SPOC (Single Point Of Contact) bent, spreek je regelmatig met de ondernemers en marketingmensen waarvoor je werkt. Je kent de merkpositionering, -strategie en marketingmix van jouw klanten. De meeste zaken handel je zonder hun tussenkomst af, maar als overleg nodig is, kun je snel schakelen. 

Zoals toen Meta laatst een nieuwe feature introduceerde. Je besefte direct dat die zou kunnen helpen bij het budget wise slim binnenhalen van leads. In een belletje met de klant, een autobedrijf, licht je jouw idee toe en hoppa, je hebt meteen de go en het budget om te gaan testen.

Voor een andere klant, een vrouwenkliniek, heb je ontdekt dat een aantal zoektermen veel volume heeft, maar ook dat je geen passende landingspage of converteeroptie hebt. Je presenteert een duidelijke analyse met advies, zodat de klant ook de potentie ziet en hup, je kunt door. Na interne afstemming met de projectmanager kun je met collega’s aan de slag. In samenwerking met de copywriter, designer en developer stel je een gedetailleerd plan op. Het levert een aansprekende dienstenpagina met handige inschrijfformulier inclusief keuzetool op. 

Weken later maakt je hart een sprongetje als je een blije reactie van beide partijen binnen krijgt. De klinkende resultaten in je terugkoppeling, bewijzen dat je suggesties het gewenste converterende effect hadden: meer aanvragen voor testritten en inschrijvingen voor behandelingen. Het levert je een compliment van je teamlead op. Dit is namelijk waarom klanten bij Steets aankloppen: er werken pro-actieve experts die een businesscase vanuit verschillende perspectieven bekijken, op analyses gebouwde focus aanbrengen en meetbare, doeltreffende resultaten boeken. 

Lijkt het jou wat om als digital marketeer te werken bij Steets?

Als het jou leuk lijkt om als digital marketeer aan de slag te gaan voor partijen in uiteenlopende sectoren and you’ve got what it takes om klanten voorsprong door verandering te geven: kom bij ons werken.