Alisha Blankendaal
Content marketeer, Copywriter
Wil je jouw organisatie krachtig neerzetten met content die jullie expertise onderstreept? Dan is het belangrijk dat je laat zien wat je kunt. Denk aan blogs, diepgaande artikelen of social posts. Dit kun je doen door je collega’s met verschillende expertises te interviewen en dit uit te werken tot inspirerende content.
Maar: hoe kom je tot goede interviewvragen? Vragen die je gesprek structureren en antwoorden opleveren waarmee jij een boeiend blog kunt schrijven? En hoe zorg je ervoor dat je de antwoorden krijgt die je nodig hebt? In dit blog delen we de aanpak van onze marketeers en copywriters om jou op weg te helpen.
Onderzoek
Je begint met het doen van een gedegen onderzoek naar je doelgroep, zo ontdek je welke onderwerpen jouw interview het meest verdieping geven.
Interviewvragen formuleren
Op basis van je eerdere onderzoek stel je vragen op die bruikbare informatie opleveren.
Interview houden
Tijdens het afnemen van het interview zorg je ervoor dat de belangrijkste onderwerpen aan de orde komen, maar laat je ook ruimte voor spontane gesprekken die tot mooie inzichten kunnen leiden.
Goed verhaal, lekker kort. We zetten het wat uitgebreider op een rijtje voor je.
Ondanks de onmogelijke hoeveelheid blogs op internet, kan jouw artikel boven het maaiveld uitsteken. Mits je begint bij het begin. Stap 1 volgens onze marketeers: voordat je gaat interviewen en schrijven, doe je onderzoek. Uit data haal je namelijk welke info rondom jouw onderwerp boeiend is voor je doelgroep. Wat onze marketeers uitzoeken:
Wie is je doelgroep precies? Het helpt om een goede user of buyer persona te maken. Als je je lezer ‘kent’, kun je je inbeelden hoe ze met het onderwerp omgaan en tijdens het schrijven als het ware tegen je lezer praten.
Welke problemen, vragen of wensen hebben je lezers ten aanzien van het onderwerp dat jij in jouw blog wilt behandelen (en welke oplossingen heb jij daarvoor)?
Hoe zoeken lezers online naar info die ze verder moet helpen, ofwel: welke zoekwoorden en vragen typen ze in?
Ben jij niet zo thuis in datatools die voor onze marketeers gesneden koek zijn, zoals Google Analytics, de Keyword Planner in Google Ads, Google Trends en Semrush? Laat je in je vooronderzoek dan op weg helpen door gratis online tools als Answer The Public en Also Asked: typ een onderwerp in en lees welke vragen mensen daarover stellen.
Kies uit de resultaten van je onderzoek de subonderwerpen. Met deze selectie dwing je jezelf te focussen. Het voorkomt dat je in je interview alle kanten op gaat en je blogartikel breed en algemeen in plaats van gericht en diepgaand wordt.
Bureauonderzoek is belangrijk. Zelf weet je natuurlijk al wel het een en ander over je branche, maar dat interview met je collega die expert is op een bepaald gebied, gaat je de extra know-how opleveren voor een écht boeiend blog. We helpen je interviewvragen te formuleren die bruikbare info opleveren.
Hieronder inhoudelijke tips van onze copywriters voor het formuleren van vragen voor een interview. Hou ze kort en concreet, dan kan je gesprekspartner ze goed beantwoorden:
Haakjes voor (sub)onderwerpen om het over te hebben, haal je uit je vooronderzoek.
Stel klantvragen die uit je onderzoek kwamen, zodat je die kunt beantwoorden in je artikel.
Formuleer zelf vragen rondom de (sub)onderwerpen. Zet je brein in beweging door de 5 w’s en de h (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) te combineren met je onderwerpen.
Zoek online naar bestaande antwoorden op je eigen en klantvragen. Daarmee lees je je goed in en je weet wanneer je moet doorvragen om nog niet bestaande, originele content uit je geïnterviewde te krijgen.
Vraag de geïnterviewde om voorbeelden, opvallendheden en details. Dat levert je diepgaande informatie en aansprekende details op die je blog van andere online artikelen onderscheidt.
Een sterk interview vraagt om meer dan alleen goede vragen. Creëer een open sfeer door in te spelen op de houding van je gesprekspartner, durf door te vragen en beweeg mee als het gesprek een onverwachte wending neemt. Vaak zitten de meest waardevolle inzichten juist in die onverwachte details.
Durf te vragen: vind je het onderwerp ondanks al je vooronderzoek lastig? Geef het toe en vraag verder. Je nodigt de geïnterviewde ermee uit om uitgebreid te antwoorden. En die extra toelichting zal je van pas komen bij het schrijven. Het zijn de details die je blog interessant maken.
Level met je gesprekspartner: tast de sfeer af. Stelt de geïnterviewde zich zakelijk op of benadert iemand je op een informele manier? Pas je aan op de houding van je gesprekspartner. Dat stelt gerust en creëert een sfeer waarin iemand open durft te praten.
Laat het los: je hebt je interview tot in de puntjes voorbereid, maar merk je dat het gesprek niet lekker loopt of een totaal andere wending neemt dan je had verwacht? Laat het gaan. Beweeg mee met je gesprekspartner. Juist in een organisch verlopend gesprek kan de meerwaarde liggen die je zoekt (en later terugkomen op onderwerpen die je sowieso besproken wilt hebben, kan altijd).
Nu moet je de content natuurlijk nog uitwerken. Wij geven je vast een tip: grijp lezers direct in de lurven met een aansprekend intro. Hou hun aandacht vervolgens vast met de sterke inhoud die je hebt verzameld door middel van jouw interview.
Vraag jij je af of je nog wel moet bloggen, welke inhoud past bij jouw doelgroep en hoe je een artikel schrijft dat ze aanspreekt? Dat snappen we. Want de online wereld is een dynamische, waarin verandering de enige constante is.
Geen zin om zelf de data in te duiken en te achterhalen waarop jij je moet focussen binnen jouw vakgebied? Laat het over aan onze marketeers; die zijn er dol op. En onze copywriters kletsen net zo graag als ze schrijven, dus interviewen en bloggen regelen we ook voor je. Ontdek hier meer over wat we voor je kunnen betekenen.