Het werk van een grafisch ontwerper zie je overal om je heen. Van boeken tot in bushokjes en op ontworpen visuals online. Het is afwisselend werk waar je alle ruimte hebt om je creativiteit te uiten. En het leukst? Je ziet je werk overal waar je komt. Langs de snelweg onderweg naar huis, bijvoorbeeld.
Het inzetten van jouw creativiteit voor klanten, vind je het leukst wat er is. Jij weet als geen ander welke kleuren passen bij de klant en welke typografie het meest opvalt bij de doelgroep. Jij weet hoe je door middel van de juiste designs in het oog kan springen. Als de klant al een duidelijke huisstijl heeft, werk je dat uit in verdere online- en offline middelen, maar als die huisstijl er nog niet is, weet jij met het opzetten daarvan ook wel raad.
Grafisch ontwerper Willemijn praatte ons voor dit blog bij over haar dagelijkse werkzaamheden
In de auto heb je al even zitten glimlachen. Je kwam vlak voor de afslag namelijk langs een reclamebord waar jij aan mee hebt gewerkt. Het is mooi om te zien dat jouw werk daadwerkelijk ingezet wordt om de doelen van de klant te bereiken.
Hierdoor kom je vol goede moed op kantoor en het eerste wat je doet, is je mail checken. Als er spoedjes zijn, los je die eerst op, maar dat is meestal niet het geval. Dan is het tijd voor koffie, en dit gaat niet je enige kopje zijn van de dag. Je hebt de energie nodig om volledig te kunnen knallen voor je klanten.
Met je kopje koffie in de ene hand en je laptop in de andere, loop je met je designteam naar een van de vergaderruimtes in het kantoor, het is namelijk tijd voor jullie wekelijkse meeting. Jullie stemmen af wat er op de plank ligt en bespreken of jullie elkaar nodig hebben. Het is fijn als je elkaar kunt helpen, want meerdere ogen zien altijd meer. Je kijkt mee met een project van een van je collega’s en oppert een mogelijkheid. Vervolgens sluiten jullie de meeting en loop jij weer terug naar je werkplek. Je bereidt je kort voor, verzamelt je beelden en zoekt opnieuw een van de vergaderruimtes op. Je hebt een meeting met een van je klanten waar je jouw eerste opzet voor hun vraag presenteert.
De klant wilde aan de hand van beeld hun verhaal nog beter vertellen en hadden daar al inspiratie voor verzameld. Nadat jij alles doornam, was je van mening dat we dit het beste uit kunnen werken in diverse infographics. Tijdens je presentatie onderbouw je waarom. Je klant is enthousiast, en na een feedbackronde ga je aan de slag met het officieel uitwerken van de beelden. Daar begin je direct mee, zodat je het nog helder voor ogen hebt.
Na de lunch is het tijd voor een nieuw kopje koffie en qua werk even iets heel anders. Na het grafisch vormgeven van een digitaal ontwerp ga je over op drukwerk. Een nieuwe klant is op zoek naar visitekaartjes en briefpapier en dat vind je toch wel erg leuk. Hoewel de wereld steeds meer digitaal is, hou je een grote voorliefde voor drukwerk. Het is leuk als je werk echt tastbaar wordt, wanneer je er bij wijze van spreken doorheen kunt bladeren. Voor deze klant heeft de merkstrateeg al het een en ander opgehaald voor een huisstijl en jou van een briefing voorzien. Jij weet door die briefing wie de klant is, welke persoon erachter zit en wat het doel van die klant is. Jij breekt dit brandingverhaal op in stukjes en denkt na over de kleur en de typografie. Vervolgens werk je dit uit in de vorm van een poster. Bedrijven gebruiken niet vaak nog een poster, maar een poster is wel de plek waar alles samenkomt: typografie, kleur en vormentaal. Dit middel dient dan ook als een perfect vertrekpunt om alles te kunnen doorontwikkelen. Het is een fijne richtlijn en jij maakt een eerste opzet met de inspiratie die je nu hebt.
“Ik heb alle ruimte om mijn creativiteit te uiten en te kunnen doorontwikkelen.”
Terwijl jouw grootste liefde papier is, word je ook erg enthousiast van bewegend beeld. Jouw werk is lekker afwisselend en juist dat vind je fijn. Zo volgde je vorig jaar een cursus After Effects en probeer je nu tussendoor steeds even je animatieskills verder te verbeteren. Het is fijn dat hier binnen Steets ruimte voor is en je werkt hierin ook samen met een andere animator binnen het team.
Je schenkt je laatste kopje koffie in en je dag zit er alweer bijna op. Er staan nog twee dingen op de planning: een wekelijks overleg met een van je klanten en een feedbackmoment met een collega. In het wekelijkse overleg bespreek je de opdrachten voor de komende week. Voor deze klant zijn je werkzaamheden zeer veelzijdig. Je werkt hiervoor in de bestaande huisstijl verschillende ontwerpen uit.
En dan is het tijd om je samen met een collega over wat werk te buigen. Waar je vanochtend in het overleg al even je mening kon delen, wisselen jullie nu wat meer werk uit. Voor een van je klanten loop je een beetje vast en het is fijn om hier een heldere blik op te hebben van iemand die het fris kan bekijken. Je collega heeft een hele andere ontwerpstijl, waardoor je elkaar goed kunt inspireren met nieuwe inzichten. Jij helpt hem op jouw beurt ook met jouw feedback en vervolgens loop je terug naar je plek om de dag af te sluiten. Je ruimt je bureau op en zet hem vast op de hoogste stand, zodat je de volgende ochtend lekker actief staand kunt beginnen met werken. Je zegt je collega’s gedag en stapt in de auto. Op de terugweg rij je achter een bus met een opvallende belettering en kleurgebruik waardoor er bij jou een belletje gaat rinkelen: dat is de oplossing voor jouw klant. Bij thuiskomst noteer je het direct, zodat je het morgen op kantoor uit kunt gaan werken.
Als jij denkt te hebben wat we zoeken en als de werksfeer van Steets bij je past, zijn wij misschien wel de perfecte combinatie. Bekijk onze vacaturepagina en laat van je horen.