Joran van Dijkhuizen
Digital marketeer
Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken. Het is daarom verstandig om het ook voor jouw bedrijf in te zetten. Maar dan is de vraag: hoe zet je de juiste social media in voor het jouw bedrijf en doelgroep? We bespreken de belangrijkste kanalen in Nederland, hun doelgroepen en welke content bij deze socialmediakanalen passen. Lees snel verder en ontdek op welke socialmediakanaal jij je moet gaan focussen: zó zet jij social media in voor je bedrijf!
Wat zijn op dit moment de populairste socialmediakanalen in Nederland? Wij doken in het onderzoek van Newcom en maakten een duidelijk overzicht van de populairste kanalen op basis van dagelijks gebruik mét uitleg hoe je die socialmediakanalen het best voor jouw bedrijf in kunt zetten.
(1,2 miljoen dagelijkse gebruikers)
Pinterest is een kanaal waar gebruikers ideeën kunnen ontdekken en delen door middel van afbeeldingen, infographics en video’s. Het platform wordt vaak gebruikt voor inspiratie rondom interieur, mode, lifestyle en DIY-projecten. De doelgroep van Pinterest bestaat volgens de Pinterestdemografieën voor het grootste deel uit vrouwen van 25 tot 45 jaar.
Zo zet je het in: Verkoop je producten die als inspiratie kunnen worden gebruikt? Plaats hier mooie productafbeeldingen ter inspiratie.
(1,4 miljoen dagelijkse gebruikers)
X, voorheen bekend als Twitter, is een kanaal waar gebruikers korte berichten kunnen plaatsen. Dit wordt ook wel "micro-blogging" genoemd. De content op X bevat vooral nieuwsberichten, discussies, politiek en entertainment.
Hoewel uit een rapport blijkt dat de hoeveelheid gebruikers in 2023 daalde met 13%, neemt het gebruik sinds begin 2024 weer langzaam toe (4%). X wordt vooral gebruikt door nieuwsvolgers, journalisten, politici en millennials (20 tot 40 jaar).
NOS meldde dat het aantal Nederlandse gebruikers in 2024 is afgenomen. Ook zijn er zorgen over Musks beïnvloeding van het algoritme van het platform.
Zo zet je het in: Door in te spelen op het nieuws en jouw product of service te linken aan de actualiteit, kun je opvallen.
Goed om te weten: Bluesky is een opkomend microbloggingplatform dat veel weg heeft van X, maar met een frisse insteek. Meer weten? Binnenkort vertellen we hier meer over.
(1,7 miljoen dagelijkse gebruikers)
LinkedIn richt zich op bedrijven en werkende professionals. Het is een zakelijk netwerkplatform waar gebruikers een profiel rondom hun carrière creëren, netwerken en zakelijke content delen. LinkedIn is in percentages afgelopen jaar het hardst gestegen van alle kanalen, namelijk met 40%. LinkedIn is bedoeld voor volwassenen die een baan hebben of werkzoekende zijn. Ze gebruiken LinkedIn om hun netwerk uit te breiden en inzichten op te doen.
Zo zet je het in: Deel regelmatig updates over jullie bedrijf en inhoudelijke bijdragen waaruit jullie expertise blijkt. Pro tip: maak een strategie waarin je content deelt op de persoonlijke profielen. Zo maak je jouw werknemers ambassadeur van jouw merk.
(3 miljoen dagelijkse gebruikers)
Snap, voorheen Snapchat, is een socialmediaplatform dat wordt gebruikt voor het delen van tijdelijke foto’s en video’s. Snap staat vooral bekend om haar gezicht- en ‘augmented reality’ filters. Snap heeft een erg jonge doelgroep, het grootste deel van de Snapchat gebruikers zijn jongeren tussen de 13 en 25 jaar.
Zo zet je het in: Is jouw doelgroep jongeren? Werk dan met advertenties en/of ga de samenwerking aan met influencers op Snapchat.
(3,2 miljoen dagelijkse gebruikers)
TikTok is een kanaal waarop gebruikers korte en creatieve video’s maken en delen. TikTok groeide sinds 2019 uit tot één van de grootste socialmediakanalen wereldwijd. Door de virale trends en challenges rondom een ‘sound’ is het platform uniek in haar content. Bijna de helft van de Nederlandse gebruikers heeft de leeftijd van 13 tot 27 jaar (44%). TikTok-gebruikers hebben bovendien meer interactie met bedrijven dan gebruikers van andere socialmediaplatforms.
Zo zet je het in: Probeer viraal te gaan, zoek de interactie op en werk samen met TikTok-influencers om je product of service te laten opvallen.
(4,7 miljoen dagelijkse gebruikers)
YouTube is en blijft het grootste videoplatform ter wereld. Gebruikers kunnen video’s uploaden, delen en bekijken. Het is een van de belangrijkste platforms voor entertainment, educatie en vlogs. In 2024 is het aantal dagelijkse gebruikers dan ook flink gestegen, met maar liefst 1,65 miljoen gebruikers. YouTube heeft een erg brede doelgroep van zowel jongeren als ouderen. Jongeren consumeren entertainmentvideo's en ouderen kijken meer naar informatieve video’s.
Zo zet je het in: Breng je bedrijf in beeld door middel van interviews, behind the scenes of campagnes en val op.
(5,9 miljoen dagelijkse gebruikers)
Op Instagram kunnen gebruikers foto’s en video’s delen. Het platform staat bekend om de esthetische inhoud, stories en influencer-marketing, zowel voor persoonlijk als zakelijk gebruik. Instagram heeft met 8 miljoen Nederlandse gebruikers een groot bereik, waarbij 50% van de gebruikers jonger is dan 35 jaar. Opvallend is dat Instagram, net als TikTok, populair is onder shoppers. Veel influencers promoten er producten, wat het een belangrijk kanaal maakt voor merken en online verkoop.
Zo zet je het in: Laat de menselijke kant van het bedrijf zien door middel van behind the scenes en mooie afgeronde projecten en zoek samenwerkingen met influencers.
(7 miljoen dagelijkse gebruikers)
Facebook is een van de oudste en populairste kanalen. Het is vergelijkbaar met Instagram, alleen is Facebook meer gericht op het bouwen van community's doordat je kan deelnemen aan groepen en ‘vrienden’ kunt toevoegen. De doelgroep van Facebook bestaat voornamelijk uit volwassenen van 20 tot 64 jaar en het wordt vooral gebruikt om contact te onderhouden met familie, vrienden en bedrijven. In vergelijking met andere socialmediaplatforms zijn jongeren onder de 19 jaar hier minder actief.
Zo zet je het in: Bouw een community rond jouw product of dienst en verzamel zo een groep echte, oprechte fans.
(11,6 miljoen dagelijkse gebruikers)
Whatsapp is in eerste instantie niet eenzelfde socialmediakanaal als de hiervoor genoemde, maar hij mag toch niet in dit rijtje ontbreken. Whatsapp is een berichtenapp waarmee gebruikers berichten, foto’s, video’s en documenten kunnen delen. In Nederland is het het meest gebruikte online communicatiemiddel voor persoonlijke- en groepsgesprekken en het heeft veruit de meeste dagelijkse gebruikers vergeleken met de andere kanalen. Door de brede doelgroep wordt het vooral ingezet voor klantenservice in plaats van directe marketing.
Zo zet je het in: Zorg ervoor dat je klanten je via WhatsApp kunnen bereiken als dat nodig is. Dat is nu eenmaal hun favoriete manier van contact leggen en dus is het verstandig om die mogelijkheid te bieden.
Door de juiste combinatie van platformen te kiezen en je content hierop af te stemmen, kun je jouw boodschap effectiever overbrengen en je doelgroep optimaal bereiken. Heb je hulp nodig bij het bepalen van je doelgroep of het formuleren van doelstellingen die de groei van jouw bedrijf versterken? Wij helpen je graag met onze expertise in marketingstrategieën, het creëren van sterke content en het strategisch plaatsen van posts die veel engagement genereren.
Samen zorgen we ervoor dat jij écht opvalt op social media!